EKSA.aviation | ||
|
توربوجت نوعی موتور جت است که در آن همه هوای مکیده شده به اتاق احتراق میرود و پس از مخلوط شدن با سوخت و احتراق بهصورت گاز خروجی داغ از دهانه عقب موتور خارج میشود توربو فن يك كمپرسورفن بسيار بزرگ در جلوي موتور دارد كه نسبت زيادي از هوا پس از عبور از فن از فاصله ي بين فن و پوسته عبور كرده، در انتهاي موتور با گازهاي داغ خروجي موتور يكي مي شوند و نيروي پيشرانه را افزايش مي دهد.توربو فن ها كارايي بهتري نسبت به توربوجت هاي ساده دارند زيرا به حجم زيادي از هوا كه ازفن عبور مي كند شتاب داده مي شود و با توجه به هواي كمي كه از هسته موتور عبور مي كند نيروي پيشرانه ي زيادي توليد مي كند . موتورهاي توربو فن و توربو جت در اعداد ماخ كم ، ضربه ويژه بالايي دارند اين موتورها مي توانند با توليد حرارت كم در مدت زمان طولاني با سوختي كم و نزديك به سطح زمين به پرواز ادامه دهند. همين باعث مي شود كه امكان رديابي آنها توسط حسگرهاي حرارتي و يا رادارهاي زمين بسيار كم با شد . به همين دليل بيشتر موشك هاي مورد استفاده توسط ارتش هاي جهان از اين نوع موتورها استفاده مي كنند. لازم به ذكر است بهينه ي سرعت اين نوع موتورها تا سرعت 2 ماخ است . با اینکه گاز خروجی این موتورها نوعی جت است ولی در طراحی توربوپراپ سرعت گاز خروجی را فدای قدرت چرخاندن محور میکنند تا بیشتر نیروی موتور صرف گرداندن ملخ شود. موتورهای توربوپراپ در سرعتهای متوسط (در حدود ۷۳۰ کیلومتر/ساعت) کارایی دارند و در سرعتهای بیشتر کارایی خود را از دست میدهند.[۱] این موتورها بیشتر در هواپیماهای مسافری کوچک و هواپیماهای ترابری نظامی بهکار میروند. موتور رمجت فقط در سرعتهای زیاد کارآئی دارد از این نوع موتور برایtake off نمیتوان استفاده کرد و بایستی هواپیمای مجهز به این موتور توسط فلاخن پرتاب شود یا همانند موشک از یک هواپیمای مادر شلیک شود تا موتور آن به کار افتد.
موضوعات مرتبط: موتور جت، ، ادامه مطلب [ پنج شنبه 10 فروردين 1391
] [ 4:44 بعد از ظهر ] [ EsmailKordSahlAbadi ] |
|
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |